Hipoterapia

„Jazda konna nie polega jedynie na zdobyciu technicznych umiejętności – to także styl życia .” (Wojciech Mickunas).

            Konie to niesamowicie piękne, majestatyczne, dumne i tajemnicze zwierzęta. Od wieków towarzyszą człowiekowi. Pomagały w pracach polowych, woziły karoce, a w dawnej Polsce traktowano je nawet jak członków rodziny. Są symbolem wolności, gracji i siły.

            W bieżącym roku szkolnym wychowankowie naszego Ośrodka biorą udział w zajęciach z hipoterapii organizowanych w Stadninie Koni Galicja w Bieździedzy. Hipoterapia jest jedną z form terapii, w której wykorzystuje się leczniczy wpływ kontaktu ze zwierzęciem – w tym przypadku koniem. Jej głównym celem jest przywracanie dzieciom i młodzieży sprawności fizycznej i psychicznej w możliwym do osiągnięcia zakresie. Zajęcia wpływają pozytywnie na sferę ruchową, psychiczną, emocjonalną,a także społeczną.  Obecność  konia oddziaływuje korzystnie na nastrój naszych uczniów,  podnosi ich samoocenę oraz  pomaga budować relacje międzyludzkie, a także na poziomie człowiek – zwierzę. Jazda konna niweluje napięcia mięśniowe i poprawia koordynację ruchową.. Przebywając w stadninie  położonej malowniczo wśród pól i lasów wychowankowie mają możliwość obcowania z  przyrodą obserwując zachodzące w niej zmiany związane z porami roku.

Czytaj więcej: Hipoterapia

Jak młodzi jaślanie postrzegają osoby z niepełnosprawnością?

(wyniki badania ankietowego przeprowadzonego wśród uczniów jasielskich szkół) 

Zespół realizujący w ramach Giełdy GENialnych Pomysłów dla Jasła projekt społeczny pt. „Weź nie pytaj, weź się przytul …” przeprowadził w styczniu i lutym badanie ankietowe wśród młodzieży jasielskich szkół na temat postrzegania przez nią osób z niepełnosprawnością. Wyniki okazały się tak ciekawe, że postanowiliśmy się nimi podzielić z mieszkańcami Jasła.

W badaniu ankietowym wzięło udział 79 uczniów klas VI i VIII Szkoły Podstawowej nr 2, Zespołu Szkół Ekonomicznych oraz II Liceum Ogólnokształcącego w Jaśle.

Wyniki ankiety potwierdzają, że większość młodych jaślan dostrzega problemy osób z niepełnosprawnością, ankietowani maja kontakt z takimi osobami w szkole, na ulicy, w placówkach służby zdrowia, a 27% respondentów ma do czynienia z osobą z niepełnosprawnością w rodzinie.

75% młodych ludzi wykazuje akceptację oraz empatię wobec osób z niepełnosprawnością, zdecydowana większość deklaruje gotowość pomocy w codziennych sytuacjach życiowych.

Czytaj więcej: Jak młodzi jaślanie postrzegają osoby z niepełnosprawnością?

Weź nie pytaj, weź się przytul…

Zespół projektowy utworzony w ramach Giełdy Genialnych Pomysłów dla Jasła, w składzie: Tatiana , Artur, Daria, Sara, Zuzia i Karol postawił sobie za zadanie poznać i wejść w relację z rówieśnikami z różnoraką niepełnosprawnością. Pierwsze spotkania miały miejsce na przełomie listopada i grudnia ub. Początkowo trudno było nam nawiązać relacje, członkowie Zespołu  czuli się nieswojo, nieco obco, mieli problem z rozpoczęciem rozmowy z rówieśnikami.

Czytaj więcej: Weź nie pytaj, weź się przytul…

„Terapeutyczne spotkania z sobą samym w ogrodzie aromaterapii, biblioterapii i relaksacji”

W ramach Innowacji Pedagogicznej „Terapeutyczne spotkania z sobą samym w ogrodzie aromaterapii, biblioterapii i relaksacji” w naszym Ośrodku organizowane są systematycznie zajęcia relaksacyjne dla uczniów.

Zajęcia terapeutyczne mają na celu kształtowanie umiejętności samoregulowania nastroju, wyciszania się, rozładowania napięć emocjonalnych oraz naukę prawidłowego oddychania, szczególnie w sytuacjach trudnych, stresujących. Ćwiczenia relaksacyjne opierają się na stymulacji polisensorycznej zmysłu węchu (olejki eteryczne), słuchu (muzykoterapia), wzroku (chromoterapia), dotyku (masaże sensoryczne) oraz zmysłu smaku. Do osiągnięcia stanu odprężenia wykorzystywane są również elementy relaksacji somatycznej (trening Jacobsona), relaksacji psychicznej (trening autogenny Schultza), bajki relaksacyjne.

Opracowały:

Renata Podkul

Marzena Lechwar

Czytaj więcej: „Terapeutyczne spotkania z sobą samym w ogrodzie aromaterapii, biblioterapii i relaksacji”

Eksperyment społeczny.

Eksperyment społeczny w ramach projektu Giełda Genialnych Pomysłów dla miasta Jasła. AAC-o mi powiesz? Promujemy komunikację alternatywną i wspomagającą wśród uczniów Szkoły Podstawowej nr 2 w Jaśle.

Przekraczanie strefy komfortu

W ramach konkursu Giełda Genialnych Pomysłów dla miasta Jasła realizujemy projekt dotyczący komunikacji pomiędzy dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną, a ich rówieśnikami w normie intelektualnej z jasielskich szkół podstawowych.  Jednym z naszych zadań było opracowanie, przygotowanie i przeprowadzenie eksperymentu społecznego w Szkole Podstawowej nr 2 w jaśle imienia Marii Konopnickiej, do której chodzi część naszego zespołu.

W eksperymencie brali udział uczniowie naszej szkoły należący do szkolnego koła wolontariatu pod opieką pani Gabrieli D., przypadkowi uczniowie będący wówczas na przerwie, nasz zespół projektowy oraz uczniowie Ośrodka- Szklono Wychowawczego imienia Janusza Korczaka w Jaśle. W tym eksperymencie chcieliśmy zobaczyć jak zachowują się rówieśnicy względem dzieci z niepełnosprawnością, jak i czy chcą i potrafią się wzajemnie porozumiewać. Najpierw zapoznawaliśmy się z teorią eksperymenty społecznego, przygotowaliśmy plakaty, duże tablice z piktogramami, indywidualne tablice komunikacyjne oraz tablice na specjalistycznym sprzęcie: syntezatory mowy, tablety.  Doświadczenie odbyło się na głównym korytarzu naszej szkoły. Chcieliśmy zobaczyć, czy i jak uczniowie starali  się nawiązać ze sobą porozumienie, jak reagowali na nietypowe sytuacje i zachowania członków naszego zespołu. A przede wszystkim przekonać się, jak hasła: „integracja” i „tolerancja” sprawdzają się w szkolnej praktyce.

Czytaj więcej: Przekraczanie strefy komfortu

AAC i My- krok po kroku

W ramach konkursu Giełda Genialnych Pomysłów dla miasta Jasła realizujemy projekt dotyczący komunikacji pomiędzy dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną, a ich rówieśnikami w normie intelektualnej z jasielskich szkół podstawowych.  Podczas projektu: AAC-o mi powiesz?- jak ułatwić komunikację pomiędzy dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną, a dziećmi w normie intelektualnej z jasielskich szkół podstawowych? zgłębiamy tajniki szeroko pojmowanej komunikacji.

Czytaj więcej: AAC i My- krok po kroku

"Walentynki"

? "I choć nikt mnie tego nie uczył, wiem, że na tym polega miłość. Jeśli jest prawdziwa, sprawia, że człowiek staje się kimś więcej, niż był, kimś więcej, niż wierzył, że może być."?

Veronica Roth

Projekt został zrealizowany sprzętem zakupionym w ramach Programu Laboratoria Przyszłości.

#LaboratoriaPrzyszłości

#LaboratoriaPrzyszlosci

@LaboratoriaPrzyszlosci

Czytaj więcej: "Walentynki"

Laboratoria przyszłości

JAKOŚĆ POWIETRZA

Licznik odwiedzin

10468221
Dzisiaj
Wczoraj
W tym tygodniu
Zeszły tydzień
Ten miesiąc
W zeszłym miesiącu
Wszystkie dni
5999
6310
44491
10356699
92443
227502
10468221

Your IP: 3.133.157.12
2024-05-12 15:56

Kalendarz

May 2024
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

ALEX