Zajęcia
ZAJĘCIA REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZE
Zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze organizowane są dla dzieci i młodzieży
z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych wydane przez zespoły orzekające działające
w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Zajęciami rewalidacyjno - wychowawczymi mogą być objęte dzieci i młodzież w wieku od 3 do 25 lat, nie wcześniej jednak niż od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym uczestnik zajęć kończy 25 lat.
Udział w tych zajęciach jest spełnianiem obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki.
Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju, rozwijanie zainteresowania otoczeniem, rozwijanie samodzielności w funkcjonowaniu w codziennym życiu, metodami dostosowanymi do indywidualnych możliwości psychofizycznych oraz potrzeb rozwojowych dziecka.
Zajęcia obejmują w szczególności:
- naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika zajęć;
- kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika zajęć;
- usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej;
- wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia;
- rozwijanie zainteresowania otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu;
- kształtowanie umiejętności współżycia w grupie;
- naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika zajęć oraz przejawianej przez niego aktywności.
W naszym Ośrodku zajęcia prowadzone są w formie zajęć indywidualnych organizowanych we współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami) na terenie domu rodzinnego dziecka.
Wśród specjalistów pracujących z uczestnikami zajęć należy wymienić: pedagoga specjalnego, neurologopedę, tyflopedagoga, surdopedagoga, specjalistę SI, terapeutów zajęciowych.
Specjaliści pracują wykorzystując metody: ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, elementy metody Marianne i Christophera Knillów, Porannego kręgu, rozumnego działania dłoni F. Affolter, elementy muzykoterapii, elementy biblioterapii, elementy integracji sensorycznej, elementy masażu Schantali oraz masażu logopedycznego, elementy chromaterapii, arteterapii, elementy ćwiczeń bierno – czynnych, elementy Montesorri, AAC.
W przypadku zajęć rewalidacyjno – wychowawczych realizowanych w formie indywidualnej minimalny wymiar zajęć wynosi: 11 godzin tygodniowo, nie więcej niż
4 godziny dziennie. Godzina zajęć trwa 60 minut. Dzienny czas trwania zajęć ustalany jest we współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami), uwzględniając indywidualne potrzeby
i możliwości psychofizyczne uczestnika zajęć.
Dla każdego uczestnika zajęć opracowywany jest indywidualny program zajęć, zawierający
w szczególności:
- cele realizowanych zajęć;
- metody i formy pracy z uczestnikiem zajęć;
- zakres współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczestnika zajęć.






