Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą (SCWEW)
Realizacja Grantu pn. „Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą w Jaśle” odbywa się w ramach Projektu Grantowego „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą” w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. To jedyne i pierwsze, takie centrum
w Powiecie Jasielskim. Wnioskodawcą projektu był Powiat Jasielski.
Powiat Jasielski, jako organ prowadzący pełni kluczową rolę w realizacji działań Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą. Odpowiada za placówkę,
w której funkcjonuje SCWEW, wspiera strategiczne decyzje, zapewnia warunki organizacyjne i finansowe niezbędne do skutecznego wdrażania edukacji włączającej.
Zarząd Powiatu kierując się założeniami projektu oraz potrzebą zapewnienia wysokiej jakości wsparcia w zakresie edukacji włączającej podjął decyzję, że realizatorem przedsięwzięcia grantowego będzie Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Janusza Korczaka w Jaśle. Placówka ta, dzięki swojemu doświadczeniu, kadrze oraz potencjałowi organizacyjnemu, pełni rolę lokalnego centrum wsparcia dla wyznaczonych szkół
i przedszkoli, realizując działania zgodne z modelem funkcjonowania SCWEW.
SCWEW w naszym Powiecie działa od września bieżącego roku. Głównym celem działalności jest poprawa dostępności usług edukacyjnych dla dzieci, uczniów ze zróżnicowanymi, w tym też specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Grupą docelową, do której skierowany jest projekt, jest kadra kierownicza przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, nauczyciele specjaliści, którzy w tych placówkach pracują oraz dzieci, młodzież i ich opiekunowie prawni, ale także środowisko lokalne. Jednym z założeń działalności jest utworzenie wypożyczalni specjalistycznego sprzętu, technologii asystujących oraz pomocy dydaktycznych. Zakupiony sprzęt będzie wspierał i wspomagał osoby z różnego typu niepełnosprawnościami. Wypożyczalnia będzie dostępna dla nauczycieli, specjalistów, terapeutów, a także rodziców i opiekunów dzieci objętych wsparciem SCWEW.
Projekt obejmuje swoim wsparciem cztery placówki z terenu powiatu jasielskiego oraz jedną placówkę z powiatu dębickiego, z którymi zostały podpisane umowy
o współpracę:
- Przedszkole Niepubliczne Sióstr Serafitek w Bieździadce;
- Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Bieździedzy;
- Szkoła Podstawowa im. Komisji Edukacji Narodowej w Brzostku;
- Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej Curie w Kołaczycach;
- Zespół Szkół nr 4 w Jaśle.
Idea edukacji włączającej opiera się na założeniu, że to nie dziecko należy zmieniać i przystosowywać do systemu szkolnego, lecz odwrotnie – szkoła i system nauczania musi się zmienić tak, by wyjść naprzeciw indywidualnym potrzebom wszystkich dzieci sprawnych
i niepełnosprawnych. Kształcenie, wychowanie i opieka odbywa się w lokalnej szkole, natomiast system szkolny stwarza wszystkim uczniom, niezależnie od stopnia czy rodzaju niepełnosprawności, poczucie przynależności do grupy klasowej/szkolnej.
Powstałe Centrum Edukacji Włączającej, jako ważny element systemu edukacji pozwoli wykorzystać doświadczenie praktyków – specjalistów placówek specjalnych, aby skuteczniej działać na rzecz inkluzji społecznej i edukacyjnej dzieci, młodzieży oraz uczących się dorosłych, osób ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi.
Tomasz Szot - Lider ds. edukacji włączającej - podkreśla, że edukacja włączająca to nie przywilej, ale prawo każdego dziecka. Jej siła tkwi w tym, że uczy nas wszystkich szacunku, empatii i otwartości na drugiego człowieka. Każde dziecko zasługuje na to, by czuć się potrzebne i akceptowane. Wspierając edukację włączającą, wspieramy dzieci ze zróżnicowanymi, w tym też specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, po to aby w świecie znalazło swoje miejsce. Wtedy możemy mówić o prawdziwej równości i wspólnym rozwoju.
Warto przy tej okazji przytoczyć słowa Adriany Kloskowskiej - polskiej specjalistki
w dziedzinie edukacji i pedagogiki „Dzieci są jak kwiaty: potrzebują odpowiedniego podłoża i otoczenia, by wyrosnąć, troski ogrodnika, by się rozwijać, czasu, by dojrzeć. Na efekt trzeba poczekać, ale warto”. Pamiętajmy o tym.


Harmonogram

